Tuesday, July 24, 2012

RM 1.00 & RM 100.00

Assalamualaikum wbt & Salam Ramadhan,

Hari ini umi nak share a story, shared from Dr. Faridah aka aunty yg gojes ni : http://rushfayda.blogspot.com/ , faridah.jabar@facebook.com..... Thanx Aunty ;)

Wang RM 1.00 dan RM 100.00, Sama-sama terbuat dari kertas, sama-sama dicetak & diedarkan oleh BNM. Ketika bersamaan mereka keluar dan berpisah dari Bank dan beredar di masyarakat.

4 bulan kemudian mereka bertemu lagi secara tidak sengaja di dalam dompet seorang pemuda. Kemudian diantara kedua duit tersebut terjadilah percakapan. Yg RM100 bertanya kpd RM1.00, "Kenapa badan kamu begitu lusuh, kotor dan bau busuk?" RM1.00 menjawab, "Kerana Selepas aku keluar dari Bank aku terus ditangan orang2 bawahan dari Pembawa beca, Penjual sayur, penjual ikan dan ditangan pengemis" Lalu RM1.00 Bertanya balik kpd RM100, "Knp km kelihatan begitu baru, rapi dan masih bersih?" Dijawabnya, "Kerana selepas aku keluar dari Bank, aku terus disambut perempuan cantik, & aku singgah ke restoran mahal, di mall & jg hotel2 berbintang serta keberadaanku selalu di jaga dan jarang keluar dari dompet"

Lalu RM1.00 bertanya lg, "Pernahkah engkau singgah di tempat ibadah?" Dijawablah, "tidak pernah" RM 1.00 pun berkata lg, "Ketahuilah walaupun aku hanya RM1.00, tetapi aku selalu singgah di rumah TUHAN dan ditangan anak2 yatim, bahkan aku selalu bersyukur kpd TUHAN. Aku tdk dipandang bukan sebuah nilai, tetapi adalah sebuah manfaat"

Akhirnya menangislah RM 100 Kerana sombong dgn kehebatan, dan nilai yang tinggi tetapi tdk begitu bermanfaat selama ini. Jd janganlah kita pandang sebesar mana diri kita, tetapi lihatlah seberapa bermanfaat penghasilannya dipakai utk memuliakan TUHAN. Kerana kekayaan bukanlah utk kesombongan!! 


Moral : 

  1. Biar siapa pun diri kita tapi berusahalah agar dpt memberi manfaat kpd org lain. Kalau kta tidak begitu senang dgn duit, cubalah agar kita bolh bg manfaat dr segi tenaga atau kata-kata yg baik. Mungkin juga boleh menambah nilai hidup pd org lain. Jalan nk buat kebaikan sgt banyak.
  2. Kita tak perlu nak jd jutawan atau hartawan utk bersedekah atau memberi erti/manfaat pd org lain. Cukuplah siapa diri kita seadanya.. Cuma, bila dh memberi tu, HARUSLAH IKHLAS... jgn diungkit-ungkit.. Kadang2 sengaja Allah uji kita kan.. Lepas kita bantu seseorang, org yg dibantu tu seolah2 melupakan kita atau membuat sesuatu yg kemudaratan pd kita... ha, jgnlah pula cepat melatah.. tandanya Allah nk uji, betul ke kita IKHLAS? betul ke kita  buat kerana Allah swt? Jadinya, selalulah tarbiyah diri kita..bahawa "kita tak punya apa2 semuanya Allah yg punya" (spt lirik lagu Rabbani). Sedekah la Al-Fatihah & selawat lh byk2.. bersabarlah.. Allah nk tingkatkan darjat kita. Tp kalau kita marah / balas semula kpd org yg dikata lupa daratan tu = hilanglah segala kebaikan, dptlah pula dosa... (Nauzubillah)


Sedikit Pengenalan ttg Aunty / Dr Faridah ni...  Beliau ni comey je, kecik molek. (mcm la ummi ni tinggi sgt ok..) sgt lah happy go lucky n positif minded orgnye...Of course caring=watak seorg doktor. Beliau merupakan medical dr di LPPKN sekarang sebelum ini pernah bertugas sebagai doktor bius (betul ke statement ni? kalu salah betulkn ye doc).. and now beliau telah melebarkan sayap ke bidang keusahawanan dengan memiliki sebuah Butik Spa di Taman Universiti : D' Beute Spa https://www.facebook.com/D.Beaute.Spa.69 So, sesiapa yg suka / gemar memanjakan diri di SPA silalah cuba perkhidmatan yg TERBAEEKKK di sini.. Insya Allah puas hati dan nak dtg lagi.  Sesekali elok ke SPA, merehatkan diri secara fizikal & mental seketika. Diri kita ni pun umpama ipad. Bila batt dh low/abis..perlu dicaj untuk digunakan. Selamat berSPA!!! 

2 comments:

  1. Beautiful sharing! Mek, nak pergi...nanti aku balik kita pergi sesama memanjakan diri ye..hehehe

    ReplyDelete
  2. Harusla!!!! Bukn stakat suka kt spa tu..tp ko musti suke ngan ownernye yg mmg nice sgt. Insya Allah!

    ReplyDelete