Monday, April 22, 2013

RESIPI : AYAM MASAK UNGKEP

Salam alaik semua...

Satu petang yang damai...
"Semalam akak masak ungkep... anak2 akak suka..", borak2 teman sebilik di pejabat 
"Mcm biasa dengar..tapi tk pernah masak...senang tak kak? cane nk masak?",balas ummi, teruja pula nak masak...
"Ala senang je nurul... bla..bla... ", terang k.yana.
"Ish senang jer... nak try la balik ni...

Makanya, balik tu ummi pun penuh semangat menerai.... Taraaaaaaaaaa, Alhamdulillah. Terjadilah 

Ayam Masak Ungkep Ummi:


Bahan-bahan utk dikisar:
1 Biji Bawang Besar
2 Ulas bawang putih
Sepotong Halia (sebesar ibu jari)
Sedikit Jintan Manis & Jintan Putih 

Beberapa potongan Ayam yang telah diperap dengan garam + kunyit + serbuk kari (sikit je)

1 batang serai
sedikit air asam jawa.

Cara-cara:
Tumis bahan2 yang telah dikisar
Masukkan serai
Setelah bahan-bahan telah wangi,
Masukkan ayam, tutup kuali supaya bahan-bahan serasi & keluar air ayam
Masukkan air asam jawa
Masak lagi hingga bahan2 semua sebati.

Dah siap, sedia utk dihidang!!!

Herm..sedap & mudah!. Paling seronok bila ayah & anak2 suka makan.  Ain lah paling suka masak ungkep ni.. Boleh habis 2,3 ketul dihadap sorang
"Ayang ni, kalu masak ape pun jadi... boleh buka kedai makan la pas ni...", seloroh ayah sambil makan.
"Hehehe... bahaya tu,,nnt abis kedai mkn lain tutup..", jawab umi.. 
Dalam hati mmg berbunga, hajat di hati mmg teringin sgt utk jadi bisnes woman yg berjaya satu hari..cuma bisnes ape??? Tunggu la ya... Doakan ya.
.




No comments:

Post a Comment

Popular Posts