Wednesday, July 4, 2012

REZEKI ALLAH

Assalamualaikum wbt & Salam Petang Zauj & Princessia umi!

AL-Awal, maaf ribuan coz umi tak mampu utk meng'update' sangkar ini sekerapnya. Alasan tipikal yang sering umi berikan... Kekangan tugas di kantor pastinya.. Maaf ya... Cuma pengisian kali ini agak berbeza, sedikit perkongsian ilmu melalui hadis ini:
Ke pasar cari juadah, tapi jangan lupa beli ayam bakar dan buah. Ikhtiarlah cari nafkah tapi jangan lupa banyak istighfar dan sedekah karena membuat hidup jadi berkah. Barang siapa memperbanyak istighfar maka allah swt akan menjadikan untuk setiap kesulitan ada jalan keluar, tiap kesulitan ada jalan lapang dan Allah memberinya rejeki dari arah yang tidak disangka-sangka. (HR Ahmad)
 Mari kita hurai sedikit teladan di sebalik hadith di atas.

Satu hari, umi terima panggilan telefon dari Tok bercerita tentang Kek Lapis Sarawaknya yang terkandas di Pejabat Pos hampir seminggu. (Wajib kek tu dah berkulat dan dah tak boleh dimakan). Kek tu Tok pesan sempena nak sambut Syawal 1432H dari Nek Ma. Bersusah payah Nek Ma mencari, membelikan, mengepos utk Tok.. Tiba-tiba lain pula jadinya. Kesian Tok. Teringat pula umi, Kek Lapis Masam Manis yg umi order dari staf umi beberapa hari lepas dah dpt.. "Ape kata gantikan kek lapis mak.. memanglah tak banyak.. satu je pun.. tapi at least dapatlah mak & adik2 merasa kek lapis.. Mak jarang order kek lapis melainkan teringin benar.. " detik umi sendirian dalam hati.. Kebetulan, malam tu Cik Pis nak bertolak balik ke KB. "Pis, bawa balik lah kek ni sekali utk mak ya", pesan umi pada Cik Pis. Selain Kek Lapis Sarawak, umi kirimkan juga Batang Buruk, Kerepek Tumpi yang dipesan Tok dan juga kerepek Ubi, permintaan Cik Bang. Alhamdulillah, Kek lapis umi kirim, selamat sampai pd Tok... Esoknya, selamat sampai pada Tok..
"Alhamdulillah..terima kasih kak.. memang teringin benar nak makan kek lapis. Satu hilang...banyak pula yang dapat.. " ceria suara Tok dihujung talian..
"Alhamdulillah..rezeki Allah utk mak la tu.."ummi juga gembira.

Jelas tak kupasannya? Kalau Allah dah takdirkan sesuatu tu hilang, yakinlah ada yang lebih baik Allah rencana kan untuk kita..

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts