Tuesday, May 14, 2013

ADAT KEHIDUPAN : MAAFKANLAH BUAT DIRIMU

Dengan Nama ALlah Yang Maha Penyayang


Dale Carnargie dalam bukunya Stop Worrying and Start Living menyatakan bahawa memaafkan kesalahan orang lain adalah seperti memaafkan diri sendiri. Hal ini kerana kemarahan kita terhadap orang lain lebih merosakkan diri sendiri berbanding orang yang kita marahkan itu.

Bahkan Allah mengingatkan hal ini menerusi firmanNya:- "Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumannya) antara perbuatan yang baik dengan perbuatan jahat. Tolaklah kejahatan yg ditujukan kepadamu) dengan cara lebih baik. Apabila kamu melakukan demikian, maka orang yang menaruh rasa permsuhan terhadapmu dengan serta merta akan menjadi seolah-olah sahabat karib" (Surah Fussilat 41:34)

Kita Bukan Tuan atau Tuhan

Kita bukan Tuan apalagi Tuhan dalam kehidupan ini. Kita hanya hamba Allah. Sebagai hamba Allah, kita tidak wajar menjangka akan mendapat segala yang kita ingini dan jangkaan dalam hidup ini. Jangkaan-jangkaan itulah yang menyebabkan kekecewaan.

Untuk itu, ingatlah kebesaran Allah dan insaflah kelemahan diri sendiri. Insha Allah pada saat itulah ego akan terhenyak, lalu kita mampu memaafkan walaupun berkuasa untuk membalas!

Kesimpulannya, sikap tidak memaafkan beerti diri masih dikuasai rasa EGO, dipenuhi rasa marah dan sifat-sifat MAZMUMAH yang lain. Hati yang demikian masih tipis keimanannya.

Lalu tunggu apalagi? Bersegeralah kita memberi maaf. Maafkanlah kesalahan insan, agar dosa kita segera diampunkan AL-Rahman. Lebur kanlah sifat takbur. Sifat itulah yang selama ini menghalang kita memberi maaf.

(Petikan Ringkasan dari Majalah Solusi Isu No. 55 / 2013)

No comments:

Post a Comment