Saturday, February 25, 2017

Siapa dia tu?

Setiap kali umi driving dengan anak-anak, umi jarang sangat buka radio. Biasanya umi biarkan waktu tu terisi dengan berbual dengan anak-anak. Walaupun tak dapat tengok, tapi umi rasakan itulah masa yang berkualiti untuk berbual sambil menasihati. Petang tadi, sambil drive dari rumah ke Mutiara Rini, berlakulah perbualan antara adik-beradik...
Nurin: Macam mana nak garu dagu dengan siku?
Idah dan Sayyidah dah terkial-kial. Umi yang tengah drive pun cuba fikir..try buat juga..macam mana nak garu dagu dengan siku...
Ain: Macam ni la umi...(sambil buat tangan kiri garu siku dan tangan kanan garu dagu!) dang...umi terkena..

Riuh kereta, umi kena gelak... (sabar je la...)
Nurin: Ok, umi,..antara Usain Bolt dengan Cheetah sape lari lagi laju?
Umi: Sape?
Ain: Usain Bolt
Umi : Sape Usain Bolt tu? (sambil berkerut...) tak penah dengar pun.
Nurin : Pelari paling pantas dunia la umi... ape la umi ni!
Umi: Oh, iyeke... sorry, umi tak tahu..(ish, nyesal tak amik port) Jadi, sape yang laju antara Usain Bolt dengan cheetah?
Ain: Sama laju umi...
Umi : Ye ke? (ye je,,,tak caye la)
Ain: Umi tak caye..nanti umi tengok la youtube
Penangan teknologi maklumat terkini.... Umi pantau apa yang anak-anak tengok specially youtube dan tidak sewenang untuk buka youtube tanpa pengawasan. Ketika kakak Nurin sibuk dengan sesi latihan olahraga, tak cukup latihan di trek, dia akan luangkan masa untuk buat homework dengan tengok youtube.Tiru teknik dan cara pelari-pelari profesional. Tika itu, banyak info juga yang dia dapat.
Nurin : Umi, Nurin tak lah nak jadi macam dia Umi. Tapi Nurin nak semangat macam dia. Mula-mula tak terror. Tapi lama-lama dia terror.
Ameen...InsyaAllah tiru semangat tu memang bagus. Belajar pun perlu seiring.
Doakan anak-anak untuk Merentas Desa esok awal pagi... Umi yang tak tenang tidur malam..tiga puteri terlibat esok..
Selamat Malam... kita amik aura Usain Bolt nak tidur malam ni 😉


No comments:

Post a Comment

Popular Posts