Sunday, August 6, 2017

Waktu Ini

Assalamualaikum wbt dan Salam Lewat Malam,

ALhamdulillah, terealisasikan juga hasrat umi untuk mengemaskini blog yang semakin bersawang ni. Ya Allah, rindu sangat nak bebel kat sini :)

Saat semua sedang enak dibuai mimpi, umi gagahkan untuk kemaskini catatan di sini.

Oklah, kita warm up je dulu hari ni. Insya ALlah, dalam perancangan akan ada penambah baikan blog ini pada masa terdekat. Dah dirangka perancangan kasarnya. Mudah-mudahan terlaksana ya. Doakan!

Nak tahu kisahnya? 28 Julai lalu... Allah dah janji kan, andai kita buat baik dengan orang seikhlasnya.. pasti Allah pandang dan dibalas kebaikan..
Apa kisah buat baik nya tu? Biarlah rahsia antara umi dan Allah swt.. Tak layak rasanya diri ini untuk bercerita di sini, kita hanya hamba yang berusaha untuk terus mengikut perintahNya.

Cerita balasan baik itu, umi abadikan di sini.. kisahnya begini..

Seawal pagi 28 Julai 2017 - Jumaat yang barokah, usai selesai menyediakan sarapan dan kemas tempat tidur, umi pun bukalah FB, eh, pagi-pagi dah banyak notification? Penuh pula orang tag nama umi... konfius kejap. Bila umi buka..........................................

Alhamdulillah..rezeki di Jumaat yang Barokah. Masuk kali ni, rasanya dah kali ke5 umi menang giveaway melalui FB. Gara-gara pengaruh rakan tak sebaya lah ni, #gengbahu yang selalu tag umi asalnya. Niat nak menyantuni sahabat-sahabat, jadi rezeki buat kita. Alhamdulillah. Masih belum redeem lagi Dinner Table for 2 ni. Tengah mencari masa dan waktu yang sesuai. Bila umi khabarkan pada ayah... "Alhamdulillah...isteri abg memang selalu bertuah, dari zaman bank dulu asyik menang cabutan bertuah! Nanti kita cari masa ya sayang.." Tengah-tengah berkira-kira juga kalau dapat di realisasikan sempena cuti sekolah nanti.. menarik juga kan... InsyaALlah, moga ALlah izinkan. Ada sahabat #gengbahu umi terus meraikan hadiah dengan memujuk umi, "Kak, ingat kisah akak kongsikan dengan kitorang tentang raya.. sungguh, berkat kesabaran Allah bagi balasan buat akak dan suami. Ku pula yang terharu.." ada yang lain, "Nurul kalau nak gi dinner tu, hantarlah anak pada akak..boleh je jagakan.." Allah, terharu dengan sahabat-sahabat yang cukup memahami. Moga Allah jaga dan pelihara ukhwah ini dan kurniakan kebaikan dunia akhirat buat sahabat-sahabat manis umi ini.

Pada 29hb pula umi diberi peluang untuk mengikuti Beauty Class. Alhamdulillah, lama dah teringin nak join. Bukanlah beria nak bermake-up sangat, cukup sekadar boleh bersolek nipis untuk tatapan ayah..heeee.. Terima kasih ayah, izinkan dan sudi jagakan anak-anak sepeninggalan umi. Balik tu, masing-masing kata umi nampak comel lah..nampak muda lah..ada-ada je anak-anak ni. Gambar solek tu, biarlah umi simpan untuk tatapan peribadi sahaja. Pernah suatu ketika... umi ambil gambar selfie kemudian terus send pada ayah. Ketika tu, umi sebelah ayah je dalam kereta. Ayah tanya, "kenapa send kat abg?" "Habis, nak send kat sapa?" tanya umi. "Ingat nak letak profile picture" kata ayah lagi. "Ish, insyaAllah..ayg kalau boleh taknak lah letak gambar selfie yang clear sangat muka ayg..mestilah tak nak letak gambar yang comot kan..kita nak letak yg cantik. Muka wanita ni bukan aurat, tp ayg takut jadi fitnah..kawan-kawan contact ada juga lelaki, dibuatnya dia tengok full pastu terdetik sesuatu..ayg takut. Sebab tu ayg selesa kalau gambar ayg dengan abg, dengan anak-anak atau kalau gambar sorang, pandang lain ke.. atau sisi tepi saja." Sebaik ayat umi habis, ayah usap kepala umi, "sejuk abg dengar..terima kasih sayang.." Begitulah, kita buat semmapu kita untuk menghindari. Bukanlah nak tunjuk kita baik tp sebab kita tahu kita bukanlah baik sangat kita usaha untuk menjaga diri kita. Mudah-mudahan Allah bantu. 

Petang 29hb ayah upah anak-anak... Terima kasih ayah! Biar dekat sahaja tempatnya dan seketika sahaja masanya.. Yang pasti anak-anak happy! Setelah sekian lama tak berendam kan... 

InsyaAllah, boleh jadi rutin bulanan lepas ni kata ayah >.<


Setakat ini dulu coretan umi. InsyaAllah umi akan sambung lagi dalam masa terdekat nanti. Moga diberi kelapangan. 







No comments:

Post a Comment