Thursday, December 1, 2011

SALAM MAAL HIJRAH 1433

Bismillahirohmanirohim & Assalamualaikum wbt 

Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dirafakkan ke hadrat Allah swt atas RahmahNya sekali lagi diberi peluang untuk menikmati tahun baru 1433H!

Menyingkap perjalanan setahun yang lalu serta perjalanan hidup sebelumnya.. adalah suatu rutin yang umi lakukan. Perlunya adalah untuk melihat dimanakah letak duduknya diri kita pada Allah, keluarga kita, kerjaya kita serta orang-orang di sisi kita. Manis sekali sambutan tahun 1433H, selain ditemani suami tercinta.. berkesempatan untuk bersama, berjemaah.. mengaminkan doa Zauji tersayang tika sang mentari terbenam. Ya Allah, besar sungguh nikmatMu buatku, suamiku serta keluargaku. Sebaik doa awal tahun disempurnakan, bermulalah bicara hati ke hati kami.. menoyorot kembali kehidupan bersama beberapa tahun lalu.. dan memanjangkan keampunan dan kemaafan serta membincangkan tentang resolusi untuk tahun ini. Segalanya cukup manis lebih-lebih lagi diraikan bersama adik-adik tersayang mengikuti Kem Pembentukan JKM KTC 2012 di Tiram Indah Village. Syukur Ya Allah, segala yang kau takdirkan cukup baik dan indah! Seakan kebetulan namun itulah yang Allah takdirkan buat kita!

Sengaja umi luputkan entri sebelum ini, sempena Tahun baru ini 1433H...pada umi punya keunikan dan keistimewaan tersendiri. Mungkinkah kerana nombor 3 yang berturut dihujungnya? Mungkin juga. Usah putus harapan, usah berundur sebelum berjuang, jangan menyerah sebelum mencuba. Insya Allah, kita pasti diberi ganjaran sewajarnya andai pergantungan kita hanya pada Nya. Kehadiran insan-insan tersayang disisi adalah satu add on value untuk kita menggapai kejora impian.

Kehadiran 1433H juga telah mematangkan umi untuk terus menulis. Namun medium yang bakal disampaikan pasti lebih berbeza dari sebelumnya. Insya Allah, doa restu dari semua amat umi harapkan agar hobi umi ini menjadi satu titik tolak kepada sesuatu yang lebih baik pada tahun ini! Barokallah! Terima kasih tidak terhingga umi panjangkan buat insan-insan yang tidak jemu membaca, memerhati dan mengkritik penulisan umi ini. Pasti kalian lah insan-insan yang begitu dekat di hati dan doa umi meski jauh dimata dan sekadar berjumpa di alam maya. Doakan agar impian umi dipermudahkan & diberkati Nya.. Insya Allah.

Akhir kalam, moga Hijrah yang ingin dilakukan menjadi titik tolak yang lebih baik dalam kehidupan. Singkap kehidupan lalu, Susuri pengalaman itu, Susun impian baru, Sujud syukur selalu, Setulus hati realisasi segala!

 “Allah melapangkan bagimu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan, dan Allah menyempitkan bagimu supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan, dan Allah melepaskan engkau dari keduanya supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah.”

Sejauh mana pertemuan menyambung silaturahim? atau dengan pertemuan itu menjarakkan lagi silaturahim? Dimana rasional sebuah pertemuan andai sering disulami air mata kesedihan? Dimana indahnya ukhwah andai sering dibajai dengan kata nista? Duhai diri, koreksi diri. 


No comments:

Post a Comment

Popular Posts