Sunday, January 26, 2014

~Cerita Kita~





Saya bertemu dan berkenal-kenalan dengan beberapa orang sahabat baik. Masing-masing punya cerita tersendiri.

Umpamanya, saya sendiri pernah menjadi satu-satunya isteri, dan kini saya merupakan isteri kedua kepada suami kesayangan saya.

Moga Allah memberi kebaikan dunia dan akhirat untuk pelbagai ujian pahit manis hidup kita.

Setiap dari kita yang bernikah tentunya berusaha dan berharap agar perkahwinan kekal ke hujung nyawa, malah ke syurga.

Tetapi ketetapan Allah melangkaui harapan dan impian manusia. Di sana sini, ada pernikahan yang telah pun berakhir dengan ujian masing masing.

Sesungguhnya Allah tidak lah mentakdirkan sesuatu melainkan pasti ada hikmah dan kebaikan dariNya.

Yang pasti, hati ini dan kehidupan kita ini jangan diserahkan kepada suami, kepada anak anak, kepada kawan, kepada harta, kepada dunia kerana mereka juga lemah seperti kita.

Serahkanlah seluruh jiwa raga kita kepada Allah, agar tika Allah menguji dengan perpisahan dan kehilangan- hati kita tidak hancur berderai. Kita masih punya Allah, tempat bergantung yang teguh dan tidak pernah hilang.

Allah tidak pernah tinggalkan kita namun kitalah yang selalu meninggalkan Allah.

Dari setiap episod hidup dan setiap insan yang kita temui, ada banyak perkara yang kita telah belajar. Dan episod atau insan yang telah berlalu itu sedang mempersiapkan peribadi diri kita menghadapi episod dan insan lain di masa depan...

Tidak ada episod hidup yang sia-sia. 

Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

"Allahlah yang menciptakan tujuh langit dan seperti itu pula bumi. Perintah Allah berlaku padanya, agar kamu mengetahui bahwasanya Allah Mahakuasa atas segala sesuatu, dan sesungguhnya Allah, ilmu-Nya benar-benar meliputi segala sesuatu." [Ath-Thalaaq 65 : 12]


Kuatlah duhai hati untuk menuju Redha Ilahi... 


No comments:

Post a Comment

Popular Posts