Tuesday, December 31, 2013

~Tirai 2013, Lembaran 2014~


Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Syukur kerana masih lagi diberi nikmat pada hari ini. 
Bercerita mengenai 2013, jika disingkap satu persatu mmg agak panjang.
Namun mmg ada umi abadikan dalam diari umi.
Secara individu, ibadah, keluarga, kewangan dan kerjaya. 


Paling mengujakan impian untuk menambah ahli. =)
InshaAllah... 

Lucunya di saat umi sarat ini.. TRIPLE PREPARATION yang perlu dilunaskan!

  • Persiapan Persekolahan Nurin, Ain yang bakal masuk Darjah 1 (excited sungguh Ain. Siap dah plan dgn kakaknya time nak rehat n balik tunggu kat mana..) dan Sajidah yang bakal Masuk Tadika Iman! (Alhamdulillah, tercapai juga impian umi nk hntar anak ke Tadika Iman) pastinya comey lote Sajidah berpakaian serba Oren-Kuning nnt. Jenuhla cikgu-cikgu nk melayan pertanyaan dan cerita Idah... Dh makin cerdik dan semakin boleh diharap. Lelebih lagi bila tolong umi lipat kain baju.


  • Persiapan menyambut Ahli baru keluarga kita... 

Betul dah anak keempat. Tapi dsbbkan lama 'gap' = hampir 5 tahun tu,
byk juga keperluan yang diperlukan. Specially mentally la.. 
Physically, ada beberapa perkara je yg nak disediakan baru. 
Selebihnya masih bolh gunakan yang lama.
Alhamdulillah, pregnant kali ni tak byk ragam & karenah. 
Lebih tenang dan byk perkara yg dimudahkan. Alhamdulillah..
Cuma problem darah umi masih tk solve.. kadang2 ada juga rasa nk pitam. 
Tapi, dh boleh overcome, ayah n anak2 juga sentiasa membantu.
Syukur!

  • Persiapan serahan kerja kepada staf untuk cuti 3 Bulan!!!! 

Whoaaa... i'm looking forward for it! 
Take it easy Nurul... the time will come. 
Quite long list to be done. But Alhamdulillah,
Syukur dikurniakan staf yang sangat2 membantu. 
Diharapkan saya dpt berpantang dengan tenang for at least a month or two.. 
lpas tu nk kacau baru boleh.... hihihih =)

2014
~Melabuhkan tirai 2013 yang penuh kenangan. Buka lembaran 2014 dengan 
harapan. Tinggalkan segala sejarah sebagai hamparan pedoman. Teruskan impian dengan semangat penghijrahan!~

Ya Allah, 
Sesungguhnya aku bermohon padaMu ya Allah yang hatiku berada dalam tanganMu.. kurniakanlah hatiku kekuatan, ketabahan, ketenangan untuk menghadapi cubaan dan ujian ini sebagai hambaMu yang bersyukur. 
Sungguh ya Allah... tidak sekali-kali akan aku berpatah balik kerana aku sekali-kali tidak mahu tergolong dalam golongan yang dimurkaiMu. Inilah ujianMu.. dugaanMu buat aku...buat diri menilai kembali sejauh mana keimananku kepadaMu. Akan aku hadapi bersamanya ya Allah...berilah kekuatan kepada hati-hati kami. Sesungguhnya hati-hati ini milikMu... nauzubillah ya Rabb... janganlah kau jadikan kami dari kelompok manusia yang ragu-ragu dan golongan manusia yang lemah keimanannya.
Sungguh ya Allah tidak akan aku berpatah balik... aku bermohon ketetapan hati ya Allah untuk meneruskan kehidupan yang penuh ranjau berduri ini ya Allah. Hatiku goyah ya Allah... imanku tipis. Kurniakanlah hati ini kekuatan... Kurniakanlah ketabahan buat ku... ketenangan dan kedamaian, kurniakanlah hati-hati kami secebis kedamaian dari taman-taman syurgaMu ya Rabb. Berilah kekuatan buat diri kami untuk berjihad bermula dalam diri sendiri, juga berjihad untuk Deen mu ya Rabbi. Sungguh ya Allah benar kata kekasihmu "jihad yang paling besar adalah jihad melawan diri..melawan hawa nafsu dan perasaan".

Semoga engkau memberi kekuatan dan ketabahan untuk ku melepasi ujian ini ya Allah... ampunilah hambaMu atas dosa-dosa ku... ampunilah ku atas kealpaan ku... ampunilah ku atas janji-janji ku kepadaMu yang aku mungkiri... golongkanlah aku dalam golongan hambaMu yang sebenar-benar beriman. Sesungguhnya sangat singkat umur ku di dunia ini ya Allah. Aku sekali-kali tidak menginginkan syurga di dunia melainkan syurga di akhirat... tapi kadangkala aku tertipu oleh dunia... dunia yang melalaikan. aku sedar semuanya keseronokan sementara.

Duhai tuhan yang pengasih lagi penyayang...duhai pemilik hati-hati yang kerdil...dengarlah rintahan hati hambamu ini ya Allah. Kurniakanlah kekuatan buat diriku untuk meneruskan perjalanan ku ini ya Allah.. semoga aku beroleh Nur Mu disepanjang perjalanan ku ini...

Ya Allah...
Dengan RahmatMu aku mohon pertolongan dariMu.
Perelokan segala urusan dunia akhiratku.
Ameen..Ameen..Ameen.


No comments:

Post a Comment