Tuesday, June 13, 2017

Madrasah Ramadhan

Assalamualaikum wbt & Salam Ramadhan ke 18

Subhanallah...pantas sungguh masa berlalu. Dah masuk Ramadhan dan dah hampir ke penghujungnya juga.

Maaf kerana lama Umi tak kemaskini penulisan di sini. Idea tu sering ada, tapi nak luangkan masa untuk menaip tu, sungguh bercinta! Apalah yang buat sampai Umi sukar sekali menulis kan?
Umi perlu revamp semula rutin supaya aktiviti yang Umi dah mulakan tidaklah terbiar. At least 2 minggu sekali ke ada penulisan baru di sini kan?

Bersempena Ramadhan ini, Alhamdulillah..Alhamdulillah... pada Umi ada beberapa perkara prositif yang telah Umi rancangkan dan dapat terlaksana. Sebelum bermula Ramadhan, umi dah siapkan jadual rutin seperti kebiasaan. Kebetulan juga, Ramadhan kali ini jatuh dalam Cuti Sekolah, maka pelbagai aktiviti Umi dah susunkan. Kalau tengok kat jadual tu banyak juga pangkah nya.. Minggu pertama di KL, agak sukar juga Umi nak 'tune' kan rutin coz banyak juga cabaran/godaan. Its ok my kids, ada juga progress. Minggu kedua, kita dah balik JB, Umi dapatlah lebih agresif dalam memantau jadual. Oh ya, semalam adalah hari pertama kita iftar di rumah! Sebelum ini, Umi akan masak dan sediakan sedikit juadah dan kita bawa ke masjid. Ya, sepanjang balik dari JB tempoh hari kita iftar di masjid. Alhamdulillah...banyak hikmahnya. Kita dapat bertukar-tukar juadah dengan jiran dulang sebelah..heee, jimatkan masa untuk mengemas dan menyediakan juadah iftar. Yang paling best, kita dapat bertadarus sementara menanti waktu berbuka! Alhamdulillah...
Sempena Ramadhan kali ini, Umi dapatlah rasmikan telekung pemberian Tok dan khimar hadiah dari ayah sempena hari ulangtahun kelahiran umi pada March lalu... Sungguh, bertambah manis rasanya. Terima kasih Ya Allah. 
Dan satu perkara lagi yang sangat-sangat manis ialah apabila Umi juga dapat join kelas Al-Quran Online di bawah bimbingan Pn Cahaya. Subhanallah...Tabarakallah! Nikmat mana lagi yang Umi boleh dustakan.. Sungguh inilah antara usaha Umi untuk meningkatkan ilmu mendalami Al-Quran, memahami bahasa Arab yang indah dengan mudah. Asalnya, Umi dah pernah bertanyakan tentang kelas ini pada bulan Mac yang lalu.. namun atas kekangan kewangan, Umi tangguhkan. Baru ini, sahabat manis Umi, Aunty Dila maklumkan dia dah daftar untuk kelas ini. Oh, cemburu sungguh Umi! Kebetulan juga, ada sedikit wang keuntungan Lasagna sebelumnya, maka Umi gunakan wang tersebut untuk daftar kelas secepat mungkin. hahaha... Terima kasih sabahat kerana sering mengingatkan tentang kebaikan. Jangan lupa cari aku ya jika kau dah tiba di Syurga nanti. Cari aku dan tanyakanlah tentang aku. Bersaksilah atas apa yang telah kita lalui bersama... Allahu Akbar... sebak pula. Mati itu pasti kan. Moga kita diberikan kerinduan untuk keSana... dan Khusnul Khotimah. 



Sayu rasanya, Ramadhan semakin ke penghujungnya.. Begitulah juga sisa usia kita.. Moga apa yang kita lakukan, mendapat redha Allah swt dan di rezekikan untuk bertemu Al-Qadr tahun ni. Berbaki beberapa hari sahaja lagi, marilah kita sama-sama tingkatkan amalan sebagai bekal. 




No comments:

Post a Comment