Monday, July 17, 2017

Hidup ini antara Mati dan Sabar

Hidup ini tempat ujian.
Hidup ini penuh pilihan.
Hidup ini antara mati dan sabar.
Tak kira apapun kesalahan kita pada orang lain satu masa dahulu, mohonlah maaf dengan sifat kerendahan hati mengakui kesilapan kita seorang manusia yg lemah. Dan kita belajar daripadanya.
Tak kira apapun kesalahan orang lain kepada kita, maafkanlah dengan rasa penuh redha di atas apa yg telah berlaku itu kerana kita semua bukan insan sempurna. Pasti ada lebih kurangnya di mana mana.
Tidak kisahlah siapa yg memulakannya dulu. Siapa yg harus meminta maaf dulu. Inilah yg saya pelajari daripada Emak.
Memaafkan sesuatu yg indah buat masa hadapan walaupun ianya amat menyakitkan buat masa sekarang.
Nah, pilihlah antara mati atau sabar.
Kesabaran, amat mudah disebut namun amat payah dilakukan. Sabar itu tidak bermasa, tidak pula bertempoh. Sabar itu sebenarnya ilmu ikhlas. Di manakah kesabaran (baca : keikhlasan) kita yg sebenar jika kita mengiranya mengikut tahun, masa dan waktu?
Ikhlas datang daripada redha. Hati yg redha ke atas apa yg telah berlaku walaupun ianya sesuatu yg amat menyakitkan atau kesedihan yg paling dalam sekalipun pasti akan tenang.
Hidup ini hanyalah mengenai pencarian sebuah ketenangan.
Nah, pilihlah antara mati atau sabar.
Kerana akhirnya, sebelum orang yg menyakitkan kita itu pergi dijemput Ilahi buat selama lamanya, dia memerlukan ketenangan begitu juga diri kita sendiri yg lebih mendambakan ketenangan untuk meneruskan kehidupan dan bagi menghadapi saat kematian yg sama di masa akan datang kelak.
Hanya hati yg tenang sahaja yg akan dipanggil masuk dengan selamat dan sejahtera ke dalam syurga Allah yg Maha Menenangkan.
Semuanya bermula dengan satu kemaafan dan memaafi. Pasti akan bertemu kemanisannya dari sisi lain yg boleh kita kecapi.
Redhalah menelan segala kepahitan dan ketentuan yg sudah tertulis di dalam hidup ini. Pasti Allah akan meredhaimu kembali.
Apa yg sudah berlaku, biarlah berlaku. Jauh lebih penting apakah pengakhiran hidup ini.
Nah, pilihlah antara mati atau sabar.
يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ, ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً. فَادْخُلِي فِي عِبَادِي. وَادْخُلِي جَنَّتِي
“Wahai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas (meredhai) lagi diridhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku, dan masuklah ke dalam syurga-Ku. (al-Fajr: 27-30)

Catatan berharga dari sahabat syurga : Khadijah Gani

No comments:

Post a Comment